קבלו נא מאמר שנועד למקד אתכם במיומנויות הניהול המוקדיות ההכרחיות לכל מנהל.ת מוקד.
מיומנויות ניהול במוקד שחשוב ומומלץ שתשימו לנגד עיניכםן כמטרות לשכלול ופיתוח גם עבורכםן וגם עבור דרגי ניהול הביניים אם יש כאלו.
חילקתי את המיומנויות המרכזיות לפיתוח ל-2 קבוצות מרכזיות המיומנויות ההכרחיות למנהל.ת המוקד וכך זה נראה במציאות, בבקשה –


מיומנויות ניהול הכרחיות לניהול השוטף של המוקד

  1. מחוברות עובדים | זה בידיים שלכם

    1️⃣ יכולות אימון ופיתוח כפיפים: כי מנהל מוקד חייב להיות גם מדריך, מאמן ולא אחת גם מנטור, במיוחד אם אתםן מנהליםות גם מנהלי ביניים. עליכםן להשקיע בחיזוק ופיתוח הצוות תחתיכםן, אחרת הניהול שלכםן יהיה צר וממוקד ביצוע ובכך תמצאו את עצמיכםן שקועים עד מעל הראש בניהול משימות ולא בניהול מערך מוקדי שלם. בנו ציר התפתחות לאנשים תחתיכםן, העבירו משוב שוטף, פתוח וכזה המאפשר להם לבחון בעצמם את התפתחותם. השקיעו בפיתוח יכולת ההתמודדות העצמאית שלהם, בחניכתם תוך כדי עבודה. מנהל.ת מוקד חייב.ת להיות מוכוון.ת אנשים כדי למלא כל משימה!

  2. 2️⃣ יכולת רתימה והנעת עובדים: מנהליםות מחזיקיםות בסמכות ויכולת השפעה רק אם הםן – אתםן מביניםות שלבד לא ניתן להניע דבר ושהצוות תחתיכםן (ולעיתים גם מהצדדים) הם ערוצי הפעולה שלכםן. חשוב להשקיע בהנעתם וברתימתם של העובדים באופן שוטף. זכרו שהנעת הצוות ורתימתו מהווה אחד המרכיבים המרכזיים לניהול מיטבי במוקד! אנחנו לא מכוונים לפעילויות גיבוש וכיף (בלבד) אלא לסט שלם של התנהלות שתפתחו כדי לרתום את אלו שתחתיך גם בשגרה השוטפת. נשמע לא ברור מספיק? העמיקו וגלו שהנעת עובדים היא עולם ומלואו.
  3. ראייה תהליכית | מחברת את כל הקצוות

    3️⃣ חשיבה תוצאתית: בעיות, תקלות, מצבים מורכבים ורגעי משבר תמיד יהיו, את זה המציאות מלמדת, לא אני. העניין האמיתי הוא לא רק למצוא פתרונות לבעיה אלא גם לחשוב על דרכי מניעה עתידיות. מנהלים רבים נוטים להתבלבל ולחשוב שהתוצאה הרצויה היא מציאת פתרון יעיל לבעיה. ואני אומרת – המציאות הרצויה היא זו שצריכה להיות הבסיס לכל פתרון שתעלו ולא הבעיה עצמה. התחילו בלחשוב על התוצאה הרצויה ולא על הבעיה, אנו מאמינים שתגלו שיש יותר דרכי פתרון ממה שהעליתם בדעתכם עד כה. בעצם מדובר פה בפיתוח תפישה שונות לניהול בשגרה ובוודאי שבמצבי משבר, זו שיטת חשיבה שכדאי להכיר ואפילו לתרגל באופן שוטף.

  4. 4️⃣ מיומנויות ניהול משימות: נשמע ברור והגיוני ואין צורך בפירוט, בפועל המציאות שונה! גם כאן, אני בטוחה שתמצאו דרך לשכלל את יכולתך בניהול משימות בזמן – כדי להספיק יותר, כדי לאפשר זמן ופניות לעסוק גם בקידום המוקד ולא רק בניהולו השוטף, כדי לעבור את יום העבודה בתנאים הנוחים ביותר לניהול. במוקד זה מאתגר! אני ממליצה  להתחיל בשינוי שפה – 'אין לי זמן!' ביטוי שגור שמעיד על חוסר הבנה בנוגע לזמן. הזמן, אינו משאב שאנחנו יכולים לקבל ממנו עוד, מעבר לקיים ביממה, ולכן התחילו בלשנות ניסוח ולומר – 'יש לי הרבה משימות!' ומשם עברו לניהול משימות באופן מעמיק ויסודי יותר, כדי ש'תמצאו זמן' גם לדברים אחרים. לכתוב זה פשוט, ליישם תמיד יותר מורכב, השקיעו  בניהול זמן כזה שיאפשר לכם את איזון העבודה ו-שאר החיים שאתםן חפציםות בו, זה אפשרי.
  5. היום זה כבר נהיה מאסט!

    5️⃣ העברת מסרים וטיפול בקונפליקטים: המוקד, טכנולוגי ומתקדם ככל שיהיה, הוא מארג אנושי המחייב אתכםן  להתמודד עם קונפליקטים באופן שוטף. אנחנו חייביםות לדעת לתת מענה למצבי קונפליקט ולנטרל את השפעתם השלילית על ההתנהלות השוטפת. אני מציעה ללמוד את הנושא לעומקו ולבחון דרכים נוספות לניהול קונפליקטים שעולים, חדשות לבקרים, בניהול המוקד. עימות לא מנוהל ו/או ניהול רגשי לקוי יכולים להחמיר את המצב במקום לשפר אותו. נחשפים להרבה עימותים במוקד? קחו עמדה, היו מנהליםות מעורביםות, למדו והגדירו את הציפיות שלכםן בנוגע לאופן ניהול קונפליקט ותראו שלאט לאט ובזהירות האנשים שלכםן (בדיוק כמוכןם) ילמדו לנהוג אחרת.

מיומנויות ניהול הכרחיות לפיתוח המוקד
ויכולות הניהול

  1. ניהול קונפליקטים זו לא משימה פשוטה

    6️⃣ ראיה תהליכית: אני מדברת על זה הרבה ועוד אמשיך לדבר על כך גם בהמשך. מאפייני היחידה המוקדית מחייבים  מנהלי.ות מוקדים, לשכלל את הראייה התהליכית; לדעת ולהבין את המשמעויות הנסתרות של בעיות קיימות, לדעת לאתר את שורש הבעיה ולאפיין אותה, להציב מטרות ארוכות טווח, לתכנן לעומק וביסודיות תהליך שינוי, לקחת בחשבון גורמי סיכון ובעלי עניין וכמובן, לא פחות חשוב – לשכלל את יכולת ההטמעה לאורך זמן. במציאות מוקדית – זו משימה מאוד מורכבת אבל אפשרית והכרחית כאחד! סמינר מנהלי המוקדים נועד לשם כך, אבל אני בטוחה שעם מוכוונות אישית לפיתוח המיומנות הזו תגלו שכבר התנסתםן בה לא פעם..אז מה תוכל.י לעשות יותר טוב כבר בתהליך הבא?

7️⃣ גמישות מצבית: תמונת המצב במוקד יכולה להשתנות ברגע, על זה כבר אין ויכוח ובטח שלאור השנים האחרונות בחיינו. ברגע אנחנו מוצאיםות את עצמינו עם ידיים מלאות בהחלטות שיש לקבל, פעולות שיש להוריד לביצוע בשטח, מציאות שצריך לשנות! וזה כמובן מגיע יחד עם הניהול השוטף והיומיומי והופך את תפקיד ניהול המוקד למורכב הרבה יותר. שכלול הגמישות , היכולת לקבל החלטות מושכלות ולבצע בהן התאמות תוך כדי תנועה היא מיומנות הכרחית להצלחה בכל החלטה ניהולית שתרצו ליישם במציאות. המיומנות הזו מחייבת מעבר לגמישות מחשבתית גם יצירתיות, חדשנות ויכולת לצאת מאזור הנוחות  בניהול המוקד. דמיינ.י שאת.ה 'נער.ת גומי' שצריכ.ה לצאת ולהיכנס ממצבים מבלי להיפגע, זה נשמע אולי מנותק אבל אם נאפשר לדמיון רגע להיות משוחרר (עוד תנאי הכרחי לגמישות מצבית מיטבית) נגלה שזה דימוי לא רחוק בכלל מהעבודה השוטפת במוקד. עבדו על גמישות!

 

8️⃣ תושיה ניהולית: מאמר שלם כתבתי בנושא ואפשר לקרוא אותו כאן. אבל בכמה מילים נוספות – מדובר במיומנות ניהול באמצעותה מנהליםות מתמודדיםות בצורה יעילה (בדרך הכי טובה) ואפקטיבית (עם התוצאה הכי טובה) עם בעיות ומצבים בלתי צפויים במוקד. תושייה ניהולית מפותחת תסייע לך לזהות מצבים בעייתיים בלי תזכורת מלמעלה, לגלות קור רוח ברגעי אמת, לאתר דרכי טיפול אפשריות ותהליכי שינוי דרושים ובעיקר להביא את המוקד למחוזות חדשים ותנאים מיטביים מבעבר. תושייה – תכונה הכרחית בניהול המוקד, ללא כל ספק!

 

  1. חשיבה תוצאתית | מתחילים מהסוף

    9️⃣ אומץ ניהולי: גם כאן אפשר לקרוא את המאמר שכתבתי בנושא – כאן. והנה בתמצית – אומץ ניהולי מפותח יסייע לך להתמודד עם פחדים וחששות בתעוזה. מנהלי.ות מוקדים מתמודדיםות עם מצבים שונים ומרתיעים באופן שגרתי, אין דרך אחרת לנהל מוקד. יכולתכםן לפעול באופן עצמאי גם במצבים בעלי תנאי אי וודאות גבוהים הכרחית להצלחה בניהול המוקד. ואיך זה נראה על מנהליםןת? מנהליםות בעלי.ות אומץ ניהולי ירצו לשמוע מה הכפיפים חושבים, לא יחכו שינחו אותםן אלא יחשבו עצמאית על דרכי פעולה, יקפידו לנהל שיח פתוח ולדבר גם על החלטות/תהליכים שהתבררו ככושלים ולא יציגו רק הצלחות. אומץ ניהולי יעזור לך בקידום הקריירה הניהולית לא פחות מכל תחום ידע מקצועי ואולי אפילו יותר. אני ממליצה להתחיל בלקרוא את המאמר ואולי גם להציב את המיומנות הזו כמטרה, זו בהחלט מטרה נעלה!

  1. 🔟 מנהיגות מוקדית: לא מקרי שזו המיומנות העשירית ברשימת המיומנויות הניהוליות שחשוב לפתח. מנהיגות מביאה עמה חזון וערכים, הופכת את הצמיחה וההתפתחות התמידית לערך עליון ויודעת לחבר את כל הסובבים גם יחד, כל הזמן. מנהליםות במוקדים, במיוחד במציאות הנוכחית בעולם המוקדים, לא יצליחו לנהל באופן מיטבי מבלי שיקפידו לשכלל גם את ההיבט המנהיגותי בניהול שלהםן. איך עושים את זה? שימו לנגד עיניכםן את המיומנות הזו כמטרה, הצהירו עליה בקול רם וללא חשש ו…עבדו על כל 9 המיומנויות מעלה, אני מבטיחה שתגלו שאתםן יותר מנהיגיםות ממה שנדמה לכםן.

אלו הן עשרת המיומנויות ההכרחיות שאני ממליצה לשים בפוקוס שלך. חשוב לזכור, מיומנויות ניהול אינן מגיעות לקו סיום, תמיד יש את רמת העומק והשכלול הבאות. בעולם המוקדים הדינמיות כל כך גבוהה כך שלפני שהספקנו לשים לב אנחנו כבר נדרשים לפתח משהו חדש. זה יתרון נהדר למנהלים, ולא פלא שחלק נכבד מהמנהליםות הבכיריםות בעולם העבודה ביצעו תפקיד ניהולי גם במוקד בעברםן.
המוקד מאפשר ומחייב להתאמן על השרירים הללו (במיוחד עשרת השרירים מעלה) כל הזמן וללא הפסקה!
אני פוגשת מידי יום מנהליםות שבצעדים קטנים ומדודים ובמודעות הופכים להיות מנהיגיםות – זו אינה שאיפה מופרכת, זו מציאות מחייבת וזה עובד!
בהצלחה!


  1. הגיע הזמן לפיתוח ארגז הכלים לניהול המוקד?
    צרו עמנו קשר– בשביל זה אנחנו כאן!