אחת המיומנויות הנדרשות ממנהליםות בימים אלו של לחימה קשורה ביכולתכםן לתמוך וללכד את הצוות דווקא בתקופה זו. התמיכה אינה שגרתית בשום צורה לאור האירועים הקשים שכולנו חוויםות ולכן גם האמצעים יוצאי דופן ולחלקכםן חדשים. מתוך כך נולד המאמר הנוכחי. מתוך ניסיוני עם צוותי מוקדים ובהנחייה כזו, בעיקר במצבי משבר, אני משרטטת לכםן מטה את אופיו של מעגל שיתוף ברמה מעשית שתוכל לסייע לכםן ביישום. בבקשה –
מעגל שיתוף – על מה ולמה?
הכוונה לכינוס צוות המוקד לשיתוף והקשבה באופן מובנה ומונחה. זוהי דרך מעולה להעניק משמעות לזמן המשותף יחד, לליכוד הצוות ולחיזוק חברי.ות הצוות מעצם השיתוף, ההקשבה ומציאת המכנה המשותף.
הנה כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון כבר עכשיו:
1. כל צוות הוא אחר ולכן הדינמיקה בכל מעגל משתנה אבל הפעילות הזו יכולה להתאים לכולםן
2. אם שעות פעילות המוקד מסתיימות בשעה סבירה אפשר לקיים את המפגש לאחר סיום יום העבודה
3. מומלץ מאוד לקיים פעם אחת להתנסות ואחרי זה כבר תגלו שכדאי לכםן לקיים עוד כאלו. תדירות של אחת לשבוע בתקופה כמו הנוכחית יכולה מאוד להתאים. מה גם שלא תמיד כולםן נוכחיםות בכל המפגשים.
הנה כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון כבר עכשיו:
1. כל צוות הוא אחר ולכן הדינמיקה בכל מעגל משתנה אבל הפעילות הזו יכולה להתאים לכולםן
2. אם שעות פעילות המוקד מסתיימות בשעה סבירה אפשר לקיים את המפגש לאחר סיום יום העבודה
3. מומלץ מאוד לקיים פעם אחת להתנסות ואחרי זה כבר תגלו שכדאי לכםן לקיים עוד כאלו. תדירות של אחת לשבוע בתקופה כמו הנוכחית יכולה מאוד להתאים. מה גם שלא תמיד כולםן נוכחיםות בכל המפגשים.
ומה ייצא לצוות מזה?
1. מקום לשחרור וונטילציה בימים לא פשוטים – הגדלת יכולת ההכלה
2. הבנה שאנחנו לא לבד עם התחושות והרגשות והקושי שלנו ואחריםות גם מתמודדיםות עם דברים דומים/זהים
2. הבנה שאנחנו לא לבד עם התחושות והרגשות והקושי שלנו ואחריםות גם מתמודדיםות עם דברים דומים/זהים
3. למידה מניסיון והתמודדות של אחריםות לפעול אחרת בתוך המצב הקיים
יש לי עוד הרבה אבל שלוש הסיבות מעלה משמעותיות בוודאי כעת.
מעגל שיתוף | הכוונה מעשית
נתחיל ממבנה המפגש. ההצעה שלי היא למבנה פשוט וקל להנחיה ואני מאמינה שעם הזמן תוכלו לשכלל אותו בהתאמה אליכםן. שילבתי בכל שלב מס' הצעות לאופן יישום ואני מבטיחה שישנן עוד אפשרויות רבות, אמצו מה שמתאים לכםן –
1. דברי פתיחה: של מנהל.ת המוקד עם הסבר עם אופי המפגש, הדגשת החשיבות בדיסקרטיות (ממש לרמה של לבקש מהמשתתפיםות לא להעלות את הנושאים שעולים בקבוצה גם לא עם מי שהעלה אותם מחוץ למעגל, כדי לאפשר לכולםן להרגיש בנוח לשתף מבלי שבהמשך ידרשו לתת הסברים..).
1. דברי פתיחה: של מנהל.ת המוקד עם הסבר עם אופי המפגש, הדגשת החשיבות בדיסקרטיות (ממש לרמה של לבקש מהמשתתפיםות לא להעלות את הנושאים שעולים בקבוצה גם לא עם מי שהעלה אותם מחוץ למעגל, כדי לאפשר לכולםן להרגיש בנוח לשתף מבלי שבהמשך ידרשו לתת הסברים..).
2. פעילות פתיחה שתחבר את כולם לאווירת השיתוף ולנושא: בהנחיית מנהל.ת המוקד. הנה כמה רעיונות:
– הקראת קטע קריאה / שיר או חיבור הנוגעים למצב ולהתמודדות איתו
– לקחת דקה של נשימות עמוקות בעיניים עצומות, עם יד על הבטן, כדי להתנתק ממחשבות ולהתחבר למפגש
– הקראת קטע קריאה / שיר או חיבור הנוגעים למצב ולהתמודדות איתו
– לקחת דקה של נשימות עמוקות בעיניים עצומות, עם יד על הבטן, כדי להתנתק ממחשבות ולהתחבר למפגש
3. סבב השיתופים עצמו: מציעה שאת.ה תתחיל.י בשיתוף כדי להוות דוגמא. הסבב דורש מעקב אחר זמנים בהם כל משתתפ.ת מדבר.ת והגבלה לזמן מסוים שיוגדר מראש. הנה כמה דגשים ורעיונות בנוגע לסבב עצמו:
א. הקפידו להגדיר את כללי המעגל לפני שמתחילים:
– זמן מוגדר לכל משתתף
– תמיכה=הקשבה=תמיכה
– אפשרות להגיב ניתנת רק אם המשתפ.ת מסכימים לכך בתום דבריהםן, לא בטוח שכולם יסכימו וזה ממש בסדר.
– אין צורך ואין כוונה להציע פתרונות לאף אחד שמשתפ.ת וזה משהו שחשוב להפנים ולהזכיר גם לצוות.
כאמור, תמיכה=הקשבה.
ב. שימו לב להכין חפץ שיהווה ביטוי לרשות הדיבור ויעבור מאחת לשני.ה
ג. במידה ובחרתםן להגדיר נושא לסבב השיתופים (וגם אם לא) תנו לצוות מס' רגעים לעשות סדר במחשבות.
חשוב שכולםן יקחו רגע לחשוב על השאלה/הנושא כדי להיות מוכניםות לשתף.
ד. הסבב יכול להיות גם מובנה יותר עם פעילות מנחה כמו: שאילת שאלה עליה עונים (איך אני היום? איך אני היום ביחס לשבוע שעבר? וכו') או – הצגת התחלת משפט שצריך להתחיל בו את השיתוף.
פעילות מסוג זה בדר"כ עוזרת להתניע את השיתוף ואם הצוות שלכםן לא כ"כ מלוכד או 'אוהב לדבר' אז זה יכול להתאים.
משפטי פתיחה שיכולים לעבוד טוב:
– 'אני כל הזמן…
– 'שמתי לב שאני…
– 'בימים האחרונים הבנתי ש..
א. הקפידו להגדיר את כללי המעגל לפני שמתחילים:
– זמן מוגדר לכל משתתף
– תמיכה=הקשבה=תמיכה
– אפשרות להגיב ניתנת רק אם המשתפ.ת מסכימים לכך בתום דבריהםן, לא בטוח שכולם יסכימו וזה ממש בסדר.
– אין צורך ואין כוונה להציע פתרונות לאף אחד שמשתפ.ת וזה משהו שחשוב להפנים ולהזכיר גם לצוות.
כאמור, תמיכה=הקשבה.
ב. שימו לב להכין חפץ שיהווה ביטוי לרשות הדיבור ויעבור מאחת לשני.ה
ג. במידה ובחרתםן להגדיר נושא לסבב השיתופים (וגם אם לא) תנו לצוות מס' רגעים לעשות סדר במחשבות.
חשוב שכולםן יקחו רגע לחשוב על השאלה/הנושא כדי להיות מוכניםות לשתף.
ד. הסבב יכול להיות גם מובנה יותר עם פעילות מנחה כמו: שאילת שאלה עליה עונים (איך אני היום? איך אני היום ביחס לשבוע שעבר? וכו') או – הצגת התחלת משפט שצריך להתחיל בו את השיתוף.
פעילות מסוג זה בדר"כ עוזרת להתניע את השיתוף ואם הצוות שלכםן לא כ"כ מלוכד או 'אוהב לדבר' אז זה יכול להתאים.
משפטי פתיחה שיכולים לעבוד טוב:
– 'אני כל הזמן…
– 'שמתי לב שאני…
– 'בימים האחרונים הבנתי ש..
4. דברי סיום: מציעה בחום לקחת רגע ובמהלך ההקשבה להבין מה המכנה המשותף בכל השיתופים שעלו. זוהי הזדמנות בשבילכםן לשקף לצוות שלכםן את העולה מדבריהםן. כולנו כבר יודעיםות ששיקוף זה כלי רב עוצמה 🙂
זה גם הזמן להזכיר שוב את חשיבות הדיסקרטיות.
זה גם הזמן להזכיר שוב את חשיבות הדיסקרטיות.
ועוד כמה דגשים סופר חשובים
1. לסטינג חשיבות אדירה. שימו לב שהנציגיםות לא יושביםות עם התיקים עליהםן ובוודאי שלא בתוך המעגל.
2. אפשר ולפעמים עדיף להתחיל את המפגש, עוד לפני דברי הפתיחה, בזמן נשנושים-קשקושים, זה יהפוך הכל לאינטימי וקרוב יותר בהמשך
2. אפשר ולפעמים עדיף להתחיל את המפגש, עוד לפני דברי הפתיחה, בזמן נשנושים-קשקושים, זה יהפוך הכל לאינטימי וקרוב יותר בהמשך
3. הקונספט של הקשבה ללא תגובתיות לא פשוט לכולנו ולכן ישנה חשיבות גדולה במידת ההקפדה שלכםן בשמירה על ההקשבה והבנת חשיבותה
4. זה עובד גם מעולה באונליין – למקרה שהצוותים שלכםן עובדים מרחוק או מפוצלים. מניסיון!
4. זה עובד גם מעולה באונליין – למקרה שהצוותים שלכםן עובדים מרחוק או מפוצלים. מניסיון!
לסיכום, אנחנו נמצאים בתקופה שמותחת את יכולת ההכלה שלנו וגם מאתגרת את מיומנויות הניהול שלנו.
התפקיד שלכםן נותר זהה אך נטען חשיבות מרובה ומשקל משמעותי בחיזוק וליכוד צוות המוקד וחברי.ות הצוות.
התפקיד שלכםן נותר זהה אך נטען חשיבות מרובה ומשקל משמעותי בחיזוק וליכוד צוות המוקד וחברי.ות הצוות.
אני מאמינה שפעילות מסוג זה תשכלל את יכולותיכםן ובו בעת תעשה מאוד טוב לצוות כולו.
נסו בעצמיכםן וספרו לי איך היה.
נסו בעצמיכםן וספרו לי איך היה.
בתקווה לימים טובים יותר במהרה,
שלכםן,
שלכםן,
אורית מאוטוריטה
הגיע הזמן לפיתוח ארגז הכלים לניהול המוקד?
צרו עמנו קשר– בשביל זה אנחנו כאן!