במוקדים קטנים חלוקת האחריות ומידת ההשפעה של כל נציג.ה גדולה משמעותית מאשר במוקדים גדולים. באופן טבעי, הם מחזיקים ביותר אחריות על התפקוד המוקדי השוטף ויש להם השפעה ישירה גדולה יותר על ביצועים בכל התחומים. ממש כמו בשולחן עם ארבע רגליים, גם במוקד עם 4 נציגיםות, היעדרות או חוסר של רגל אחת לא מאפשרת לשולחן להמשיך להיות שולחן ובהתאמה.. אתם כבר מביניםות 🙂
מתוך ההבנה הזו והחשיבות הרבה לגיוס מדויק בפעילויות מוקדיות קטנות הכנתי עבורכםן את המאמר הבא. לא נמצאות כאן הדרישות הייחודיות למוקד שלך אבל כן מופיעות תכונות האופי ההכרחיות לנציגיםות שלך.
המאמר הזה גם יוכל לסייע לך במתן משוב לצוות הקיים ביחס לציפיה מהם. בבקשה –
1. אחריות אישית – היכולת לקבל החלטות באופן עצמאי ולהתמודד עם השלכות אפשריות
נרצה לגייס למוקד נציגיםות שלא חוששים לטפל גם במקרים מורכבים בהם נדרשת חשיבה וקבלת החלטות ולא רק עבודה 'לפי הספר'. אין זה אומר שאין מקום להתייעצות, בוודאי שיש, אבל בפועל נרצה שהנציגיםות ירגישו בנוח לקבל החלטות וגם להגיד 'טעיתי' במידה וזה נדרש.
2. יוזמה – נכונות לפתח תהליכי טיפול נדרש ואף להציע רעיונות אפשריים לשיפור
במוקד קטן כל נציג.ה בדר"כ מחזיקים באחריות בלעדית. אופן החלוקה בתחומי האחריות קשורה בפעילות המוקדית. בין אם זה אחריות על אזור ג"ג או על טיפולים מסוג מסוים, בין אם זה במומחיות על מערכת מסוימת או הרשאות טיפול ייחודית, כאמור – לכל נציג.ה יש מרחב השפעה משמעותי. על כן החשיבות הרבה של יוזמה כמאפיין התנהגותי חשוב. הצעת שינויים בתהליכי טיפול למשל בניגוד ל'אבל ככה אנחנו עושים מאז ומתמיד' זו דרך מצוינת להבחין בנציגיםות שהראש שלהם פתוח לשינויים והםן גם יידעו להציע אותם לשאר הצוות.
3. כישורי פתרון בעיות – התמודדות בריאה עם אתגרים ונכונות למציאת פתרון
זה ברור שמכל נציג.ה נצפה ליכולת התמודדות עם בעיות, במיוחד כאשר מדובר במוקדי שירות או תמיכה, אז הבעיות המורכבות הן אלו שמצריכות בעיקר מעורבות אנושית. במוקד קטן חיוני שהנציגיםות לא ימהרו להרים ידיים בהגיעם להתמודדות עם מקרים מורכבים ובמקום להתייאס מהר יחפשו וימצאו אפשרויות שונות להגעה לפתרון. תחושת משמעות בתפקיד והבנה אמיתית של התוכן המקצועי בתפקיד הכרחיים לטובת יכולת זה ופה האחריות היא גם עליך.
4. יכולת עבודה בצוות – שיתוף פעולה יעיל עם שאר נציגי.ות הצוות ואף ממשקים
כאמור, ככל שהפעילות יותר קטנה כך יש יותר משקל ואחריות על כל אחד ואחת מהנציגיםות. כדי שבאמת יוכלו לבצע את התפקיד הנציגיםות במוקד צריכים לדעת לחבור האחד לשני.ה, לדעת לתמוך וגם להיתמך על ידי אחרים בעת הצורך. הבנה של האחריות הצוותית נדרשת כאן כדי לעודד את החיבור התוך צוותי וגם רמה גבוהה דיה של יחסי אנוש ויכולת לראות את האחר ולגלות כלפיו.ה אמפתיה. כל אלו מקופלים בתוך היכולת לעבודת צוות פוריה ואין ספק שללא מרכיב זה יהיה מאוד קשה לנהל את המוקד גם באופן שוטף.
-
5. התמודדות עם מצבי לחץ – יכולת להישאר בתפקוד תקין גם במצבי דחק
כולנו יודעיםות היטב שהעשייה המוקדית כרוכה גם בפיקים של לחץ ולכן יכולת זו חשובה לכל מוקד באשר הוא. יחד עם זאת, בפעילות מוקדית קטנה ההדבקה הרגשית קורית מהר יותר והשפעותיה רבות יותר באופן טבעי. אם אחד או יותר מנציגי המוקד לא מצליח להתמודד עם עומס ברוגע ומקצועיות במהרה תהיה לכך השפעה על כלל הצוות.
מעבר לכשירות מחייבת בשיחות גם בזמן עומס נרצה לוודא שהנציגיםות שלנו יודעים להתמודד היטב במצבי לחץ גם באופן התקשורת שלהםן עם שאר הצוות.
לסיכום,
כשהתחלתי בכתיבת המאמר עמדה לנגד עיניי החשיבות הרבה שיש לפרופיל הנציגים המגויסים למוקדים קטנים, כמה מכרעת ההשפעה של התפקוד שלהם על הצלחת המוקד כולו. תוך כדי כתיבה ומתוך רצון להתמקד במספר מצומצם יחסית של מאפיינים חשבתי לעצמי שהמאמר הזה הוא גם כלי עבורך – מנהל.ת מוקד קטן לשקף ולמשב כל אחד ואחת מנציגי.ות הצוות ביחס לציפיות מהם ואולי אפילו להבין מי מתאים לנו ומי מלא כבר עכשיו.
אני מקווה שנתרמת ומאחלת לך המון הצלחה בגיבוש צוות מוקדי מוביל!
להתראות בקרוב,
אורית מאוטוריטה
הגיע הזמן לפיתוח ארגז הכלים לניהול המוקד?
צרו עמנו קשר– בשביל זה אנחנו כאן!