שנים שאני מלווה אתכםן בתהליכי שינוי והתערבות במוקדים וזה אומר ששנים אני נתקלת בהתנגדויות שצפות בקרב צוותי מוקדים, נציגיםות ומנהליםות, ביחס לשינוי אליו נחשפו.
אף אחד לא אוהב שמזיזים לו את הגבינה ואני יכולה לומר לכםן מנסיון שגם מהלכים של שינוי שמייצרים באופן מובהק ערך חיובי ותועלות עבור הצוות ייתקלו בהתנגדות וחוסר שיתוף פעולה במידה משתנה, לפחות בהתחלה.
למה? כי אנחנו יצורים של הרגלים ושינוי מחייב אותנו לשנות הרגלים, זה לא נוח ולמי יש כוח וכו' וגו'.
אז מה אני בעצם רוצה? אני לא כאן כדי לרפות את ידיכםן בנוגע להובלת שינויים במוקד – להיפך!
במאמר הבא אפרוש בפניכםן מס' התנגדויות נפוצות שעולות בדר"כ עם החשיפה של תהליך שינוי עתידי במוקד.
היכרות עם ההתנגדויות האלו לא תחסוך מכםן את ההתמודדות איתן אבל בהחלט תסייע לכםן להיערך טוב יותר,
גם לא תהיו מופתעיםות וגם תהיו מוכנים עם תגובה. בבקשה –
ההתנגדויות הנפוצות בקרב צוותי מוקדים לתהליכי שינוי במוקד
- 1.שיבוש שגרה, חוסר יציבות ועומס על הצוות: 'עכשיו כשאנחנו סוף סוף מתחילים להתייצב, אחרי כל כך הרבה שינויים שהיו פה, וגם בעקבות המלחמה לא היה פה רגוע יותר מידי… עכשיו להוסיף עוד שינוי? למה זה טוב? לעשות עוד שינוי עכשיו זה כבר ממש להעמיס על הצוות ולהקשות עליו, גם ככה אנחנו עושים הכל כדי לשמר אותם, זה לא הזמן..'.
בתור מנהל.ת מוקד, עליך לבחון האם באמת הזמן הנוכחי רווי שינויים ולא יהיה מספיק קשב ופניות לשינוי נוסף.
אני מוסיפה כי לעתים דווקא השינוי הוא זה שיאפשר יותר קשב ופניות ולכן צריך לחשוב על תועלות השינוי ביחס למאמצים הקשורים בשיבוש השגרה הצפויה ולא למהר להיבהל מכזו תגובה. -
2.חשש מירידה בביצועים ופגיעה באיכות המענה/ביצועי המכר: 'לקח לנו המון זה להביא אותם לעמוד ביעד, זה גם משימה לא פשוטה וגם את זה צריך לתחזק. לעשות שינויים עכשיו זה אומר בהכרח לפגוע בביצועים ואז שוב נהיה בלופ של אי עמידה ביעדים וכל מה שזה מביא איתו. זה לא הזמן'.
קודם כל – נכון! שינוי בדר"כ מוביל לערעור ביכולת העמידה המוקדית ביעדים, יהיו היעדים אשר יהיו. ככל שהיקף השינוי משמעותי יותר כך גם הסיכון ליעדים גדול יותר. יחד עם זאת, סביר שתמיד תצטרכו לעמוד ביעד וסביר שתמיד תסתכנו בטלטלה, אז האם זו הסיבה להמנע משינוי? אני לא כ"כ בטוחה..
בחנו את המועד המתאים ביותר עבורכםן. קחו בחשבון שגם חודשים בהם יותר 'קל' לעמוד ביעד הם חודשים שלא בהכרח תרצו לסכן וגם חשבו שוב על תועלות השינוי וכיצד הוא יבוא לידי ביטוי בביצועים, כי הרי הכל קשור להכל וגם לזה יש השפעה. - 3.חשש מהתמודדות עם התנגדויות מהצוות ופגיעה במוטיבציה המוקדית: 'ברגע שהם ישמעו על זה תתחיל המרמרת, הם ממש לא יהיו מרוצים והתלונות לא יתעכבו מלהגיע.. אני כבר רואה את התגובה של.. ואיך .. ידליק את כולם. זו הולכת להיות חתיכת התמודדות להצליח להעביר את השינוי הזה בהצלחה'.
מנהליםות רבים נמנעיםות מלהוביל שינויים, חיוניים ככל שיהיו, מתוך החשש מההתמודדות ומהקונפליקטים שעלולים להיווצר מול הנציגיםות ומנהלי.ות הביניים.
זה לא כ"כ מוזר, הרבה פעמים אנחנו נמנעיםות מעימותים ובאופן כללי חשוב לנו לשמור על אווירה טובה של שיתוף פעולה. העניין הוא, בתהליכי שינוי, שקונפליקטים הם בלתי נמנעים. תמיד יעלו קונפליקטים שתדרשו לטפל בהם.
בעצם, זה או לקפוא במקום או להתמודד. מה את.ה מעדיפ.ה?
אני ממליצה לנסות לאתר מראש את המתנגדיםות המרכזייםות ואותםן לרתום מבעוד מועד. וגם, לאתר את אלו שיוכלו להיות נאמני השינוי ולתת לכםן רוח גבית בהובלתו. ובכל מקרה זכרו – התמודדות עם התנגדויות היא חלק בלתי נפרד מהתמודדויות ניהוליות בתפקיד. - 4. חוסר בהירות וקושי בלמידה: 'אני לא מבינה מה אתם רוצים.. כל פעם באים עם משהו אחר, כל פעם אני צריכה להסתגל למשהו חדש. קשה כבר לעקוב! וזה גם מייצר המון טעויות. בסוף יוצא שמה שאני רגילה לעשות בקלות פתאום לוקח לי הרבה יותר זמן לעשות, אני גם מתאמצת יותר, גם טועה יותר וגם לא מבינה למה אני בכלל צריכה את זה'.
אחד מהביטויים המובילים להתנגדות הוא – חוסר הבנה ולכן זה טבעי מאוד לצפות להתנגדות הזו.
יחד עם זאת, כנראה שגם אחרי שתסבירו ותבהירו, תנמקו ותדגימו עדיין תמצאו מבטים חסרי הבנה למולכם, זה בסדר, זוהי התנגדות ולא בהכרח אמיתית תמיד.
במקרים כאלו אני מציעה לבחון את אמצעי התקשור ודרכי הלמידה של השינוי המבוקש. לוודא שאתםן אכן מספקים את הכלים הדרושים להבנה ויישום השינויים. כך גם אני מאמינה שיהיה לכםן קל יותר לעמוד מול ההתנגדות של חוסר הבנה, שתמשיך להופיע באופן טבעי בתחילת התהליך, נחושיםות ונכוניםות יותר. -
5. חוסר הצדקה: 'למה לתקן את מה שלא מקולקל? כבר שנים שאני עובד באותה שיטה וזה עובד לי מצוין ואני לא מפספס כלום, למה פתאום צריך לשנות? למה זה טוב ולמי זה עוזר? כמה טעויות יהיו עכשיו בגלל זה אתםן יודעיםות?'.
ובכן, אם הגעתםן עד לפה אתםן בטח לא מופתעיםות גם מהאמירה הזו. גם היא נשמעה פעמים רבות בחלל המוקד, אני בטוחה. במקרה זה, ראוי להזכיר שמה שנכון להרגלים לא בהכרח נכון למוקד כולו ומה שעובד טוב אולי (ובמיוחד אחרי שנים) יכול לעבוד טוב יותר ולהשיג תוצאות טובות יותר.
גם פה אני מבקשת לחזק את ידיך, אין דרך אחת לעשות דברים וזה טבעי לשמוע מעובדיםות שלא ירצו לאמץ הרגלים חדשים, יחד עם זאת, אם את.ה רואה תרומה משמעותית עתידית מהשינוי שאת.ה מתכננ.ת לבצע לא כדאי לתת להתנגדות הזו לרפות את ידיך.
העקרונות החשובים להתמודדות עם התנגדויות לשינויים
-
-
- עכשיו אחרי שסקרנו 5 סוגי התנגדויות נפוצות שמגיעות כתגובה להחלטה על ביצוע מהלך של שינוי במוקד,
הנה 3 עקרונות מנחים שאני מציעה לך לפעול על פיהם, וגם לשוב ולבדוק את עצמך על פיהםן כדי לא להיקלע למצב
שההתנגדויות הנפוצות הפכו אותך אדיש.ה או אטומ.ה. בבקשה – -
1. לגלות נכונות לשינוי – גם תו"כ השינוי:
- מי שמוביל שינויים ראוי שיסכים גם לבצע שינויים בתכנית שלו עצמו במידת הצורך. זה אומר שאם במהלך יישום תכנית השינוי שלך גילית שכדאי לפעול אחרת זה ממש בסדר ולא מעיד על טעות כי אם על גמישות! ייתכן שגם נכון לתקשר זאת לצוות המוקד כך שיוכלו באמת ללמוד ממך על התמודדות עם שינויים – הלכה למעשה.
- עכשיו אחרי שסקרנו 5 סוגי התנגדויות נפוצות שמגיעות כתגובה להחלטה על ביצוע מהלך של שינוי במוקד,
-
2. לגלות עירנות למה שעולה מהשטח:
-
- האמת היא, שבעת הובלת מהלכי שינוי במוקדים צפים הרבה מאוד דברים נוספים שאם יהיה לנו קשב אליהם נוכל לזהות גם בלי שציפינו לכך. ככה זה, כשמנקים אבק מתגלים דברים חדשים 🙂 בעצם אני מציעה לך להיות עירנית תו"כ השינוי. להבין ששינוי אחד מעורר ומייצר שינויים נוספים ושאם נזהה זאת בזמן נוכל לנהל גם את זה ולנווט ליעדים שחשובים לנו.
3. לדעת לחזור בי – זו מעלה גדולה:
ולבסוף, ראוי גם לזכור שלא תמיד אנחנו צודקיםות בהכל. לעתים מרוב התמודדות עם התנגדויות נהיה לנו מאוד מאוד קשה להודות שטעינו, שאכן עשינו בחירה לא נכונה. פה אני רוצה להזכיר שמי שלא עושה – לא טועה.
שזו גדולה לטעות ולתקן ולא חוכמה גדולה להמנע מטעויות, פשוט כי זה אומר – להמנע.
ובהימנעות חבריםות – אי אפשר באמת לנהל מוקד.
גם פה יש לך הזדמנות לגלות דוגמא אישית ולהראות שטעויות מתקבלות כל עוד הן במסגרת עשייה ולא חוסר איכפתיות או חוסר מכוון במחשבה. אני מאמינה שגם אם טעית גילית הרבה דברים חשובים שלא היו נגלים לך בדרך אחרת, זו דרך למצוא את ההתקדמות הבאה, שלך ושל המוקד שלך.
עד כאן להפעם על הובלת שינויים במוקד.
תמיד תמיד כדאי לחזור ולרענן את הדברים הללו רגע לפני הוצאה לפועל של שינויים, כי איכשהו תמיד אנחנו מופתעיםות והאמינו לי, אין באמת סיבה.
בהצלחה רבה ולהתראות,
אורית מאוטוריטה
הגיע הזמן לפיתוח ארגז הכלים לניהול המוקד?
צרו עמנו קשר– בשביל זה אנחנו כאן!