-
תכניות פיתוח מנהלים הן המקום הטוב ביותר ללמוד על תופעות שכיחות בתהליכי הצמיחה כמנהלים.
זה נכון שלכל אחד מאיתנו יש את הדרך שלו אך גם ניתן לזהות תופעות שחוזרות על עצמן בשלבי ההתפתחות כמנהלים. ניהול רושם, תופעה נפוצה מאוד בקרב מנהלים רבים מאוד ובקרב מנהלים צעירים לעיתים אפילו יותר.
אז בואו נעמיק בזה, כדי שכל אחד ואחת מכם.ן יוכל להבין איפה הוא ביחס לתופעה.
מה זה בכלל ניהול רושם?
ניהול רושם הוא תהליך בו אדם מנסה להשפיע באופן מודע ואקטיבי על האופן בו הסובבים אותו תופסים ומעריכים אותו. זוהי מיומנויות חברתית שקיימת אצל כולנו במידות משתנות וכולנו משתמשים בה באופן שוטף.
אנחנו בדרך כלל עסוקים בניהול רושם במידה רבה יותר כאשר אנחנו מאמינים שהתדמית שלנו בעיני אחרים היא שתקבע את מידת השגת המטרות שלנו וכאשר יש פער מובהק בין האופן שבו אנחנו חושבים שאחרים תופסים אותנו לאיך שנרצה שיתפסו אותנו.
עידן הרשתות החברתיות הביא אותנו למצב בו אנחנו עסוקים בניהול רושם כל הזמן, כך אנחנו מציגים מה שאנחנו רוצים להציג ומתמקדים בעיקר בדברים שאנחנו רוצים שייצגו אותנו.
ומה בין מנהלים לניהול רושם?
אחד המדדים המרכזיים לאיכויות ניהול קשור ביכולת של המנהל.ת להתאים את עצמם לאדם שמולם. היכולת לזהות נורמות התנהגות מקובלות מול כל אחד ואחת ובמהירות להתאים את עצמינו, להיות זיקית, זו יכולת שיכולה לעשות את ההבדל בין מנהל טוב למנהל מעולה. בעצם, ההתאמה לאדם שמולינו גם היא נגזרת לניהול רושם – חשוב לנו לדבר בשפתו ובסגנון של העומד מולינו ובכך להצליח להתחבר אליו ולהשפיע עליו בדרכים שונות.
דוגמא מובהקת לניהול רושם ניתן למצוא בראיונות עבודה. ראיון עבודה הוא מופע שחלק נכבד ממנו מכוון ומושפע מניהול רושם, המועמד רוצה להציג את עצמו באופן מסוים (כמו הגורם מטעם הארגון) ובאופן מודע פועל לשם כך.
אם כך, בהחלט ניתן לומר שזו יכולת חשובה שמסייעת לנו רבות אם אנחנו יודעים איך להשתמש בה.
מתי העיסוק בניהול רושם עלול להפריע לי כמנהל.ת?
אז אחרי שבהקדמה ציינו שכולנו עוסקים במידות משתנות בניהול רושם ושבעצם זוהי מיומנות שעשויה לשרת אותנו גם בתפקידי ניהול. מה בעצם הבעיה עם ניהול רושם? הבעיה בניהול רושם היא כאשר המשאבים שאנחנו משקיעים בנושא עולים על הנדרש ונוצרים אחד מהמצבים הבאים:
- 1. כאשר אני משקיע בניהול הרושם יותר ממה שאני משקיע בעשייה ובהשגת התוצאות
-
מינונים זה המפתח גם כאן. אם העיסוק שלך במה הקולגות-העובדים-המנהלים שלי יגידו ויחשבו עלי הוא עיקר העשייה שלך יש מצב שהלכת לאיבוד. כולנו עוסקים בניהול רושם ומודעים לו אבל כולנו גם רוצים לחוש שאנחנו מדברים ועובדים עם אנשים אותנטיים ואמיתיים (גם כאן יש מינונים כמובן).
- אם קולגות או עובדים מרגישים שאתם עסוקים בעיקר בלעשות רושם כנראה שמידת ההערכה אליכם תפחת.
לדוגמא: אם הנציגים חושבים שיש פער בין מה שאתם אומרים לבין מה שאתם חושבים הם כנראה פחות יתנו בכם אמון ו/או יעריכו את דבריכם כשאלו ייאמרו.
שימו לב, זה חשוב לנהל את האופן שבו אחרים תופסים אותנו אבל עיסוק מוגזם בזה לא ישאיר לנו זמן לעבוד ולייצר תוצאות שגם הן חשובות מאוד לניהול הרושם שלנו. לכן מומלץ שנבדוק אם עצמינו – כמה אני משקיע.ה את האנרגיות שלי במה אחרים חושבים לעומת כמה אני משקיע.ה בהשגת התוצאות שאני רוצה?.
2. כאשר אני משקיע בניהול רושם על חשבון למידה והתנסות
מיקוד מוגזם במה אחרים חושבים עליי יכול גם להוות חסם ללמידה והתפתחות למנהלים, במיוחד לצעירים שבהם.
היכולת ללמוד מתאפשרת תוך כדי העשייה וההתנסות ואם אנחנו עסוקים בלהמנע מטעויות שיפגעו ברושם שאנחנו מנהלים אנחנו מגבילים את הלמידה שלנו באופן משמעותי.
לכן כדאי בתוך תהליכי למידה מוגדרים כמו קורסים וגם בשטח – בתוך מהלכי הקמה ושינוי, להרשות לעצמינו יותר להתנסות וללמוד, לשאול ולטעות, לשתף וגם לתקן.
אין באמת לאף אחד ציפיה (וזה גם לא ריאלי!) שנצליח להתפתח ביכולות הניהוליות שלנו מבלי לעשות טעויות.
אנחנו צריכים להרשות לעצמינו לטעות ואז גם נוכל להעז יותר ולחשוב על פתרונות חדשים שעוד לא התנסינו בהם.
אז מה השורה התחתונה?
מנהלים שלא מקנים חשיבות למה חושבים עליהם, שלכאורה לא רוצים להיות עסוקים בניהול רושם, טועים בגדול.
ניהול רושם הוא מרכיב בכל תפקיד ובכל צורת העסקה.
בקרב מנהלים צעירים הנושא מורכב יותר, חשוב מאוד להרחיב את ההסתכלות של מנהלים צעירים כך שייקחו בחשבון שאלות כמו:
איך המנהל שלי יראה את המהלך שאני עושה?
מה יחשבו העובדים שלי אם אגיב באופן הזה..? ועוד.
חשוב מאוד שכל מנהל יכיר את בעלי העניין סביבו וייקח אותם בחשבון.אבל זהו רק חלק מהעניין.
כדי להבין את החשיבות של ניהול רושם יש להכיר גם את הסיכונים בניהול רושם, לשם כך נועד המאמר 🙂
מקווה שהצלחתי לפתוח לכם את הראש לנושא ובעיקר לעודד אתכם לחשוב על המנהלים שאתם ועל המנהלים שתחתיכם, בטוח כמה מהם יוכלו להרוויח מקריאת שורות אלו.
שתהיה לנו שנה טובה ומלאת התפתחות.
גמר חתימה טובה,
אורית מאוטוריטה
הגיע הזמן לפיתוח ארגז הכלים לניהול המוקד?
צרו עמנו קשר– בשביל זה אנחנו כאן!