אחוז נטישת נציגים
staff turnover
מדד אחוז נטישה הינו מדד העוקב אחר הסך היחסי של הנציגים העוזבים את המוקד מרצונם ונמדד על פני תקופת זמן מוגדרת.
אחוזי הנטישה בעולם המוקדים גבוהים יחסית, והקושי בשימור נציגים שכיח מאד.
כיום, התקופה שנמצאת כקריטית ביותר לשיעורי נטישה גבוהים הינה שלושת החודשים הראשונים לקליטה במוקד.
מעקב אחר מדד אחוז נטישת הנציגים, בין היתר, הופך את דפוסי הנטישה לצפויים יחסית וניתנים לחיזוי.
נוסחא לחישוב אחוז נטישת נציגים במהלך השנה:
מספר נציגים שעזבו במהלך השנה100X
מספר ממוצע של נציגים במהלך השנה
החודשים הראשונים של נציג במוקד כוללים השקעת משאבים רבים בהכשרה והדרכה וגם בספיגת רמת ביצועים שעדיין איננה בשיאה. השקעה זו מוכיחה את תועלותיה רק במידה והנציג נשאר למשך תקופה ארוכה. משך התקופה הינו תוצר של מידת ההשקעה הראשונית כמובן. מעקב אחר מדד זה הכרחי לא רק בשל השקעת המשאבים עם גיוס הנציג אלא גם לאור המשאבים המושקעים בהליך המיון והגיוס המקדימים. על כן, מעקב אחר מדד זה ודפוסי ההתנהלות המוקדית חיוניים לביצועי המוקד הכוללים.
במוקדים רבים, עומסי עבודה ומחסור בכח אדם גורמים לקיצור זמני הכשרה ולהדרכה חלקית של נציגים חדשים במוקד. בנוסף, הצורך המיידי בנציגים מוביל לסינון חלקי של מועמדים וגיוס של הון אנושי שאינו תואם את דרישות התפקיד. גורמים אלה, בין היתר, מייצרים מצב בו נציגים שאינם מתאימים לתפקידם ושלא הוכשרו אליו כראוי יבחרו לנטוש את המוקד לאחר תקופה קצרה יחסית. מחזוריות זו משמרת ומגדילה את אחוזי הנטישה וגורמת להפסדים כלכליים רבים יותר עבור המוקד. לכן, מומלץ להשקיע רבות בהדרכה, הכשרה ושימור עובדים חדשים בכדי להימנע מנטישה.
דרכים לצמצום אחוז נטישת נציגים:
♦ תחקורי נטישות – בצעו ראיונות סיום העסקה עם נציגים הבוחרים לעזוב. ישנה עדיפות לקיום הריאיון על ידי גורם חיצוני למוקד שיוכל לקבל מהנציג הנוטש מידע אמיתי וכן על סיבות עזיבתו.
♦ זיהוי מקדים של איתותי נטישה – צרו לכם ארסנל של מאפיינים המאפשרים לזהות נטישה עתידית טרם התרחשותה במציאות. והקפידו באופן מודע לבחון האם מי מהנציגים, בדגש על החדשים שבהם, מאותתים על נטישה עתידית. חשיבה מקדימה תסייע לכם בשימור הנציגים או טרם קבלת החלטה בנושא ובכך כמובן תוכלו גם למנוע נטישה עתידית.
כלים נוספים להתמודדות עם צמצום נטישה תוכלו למצוא בפוסט ייעודי שכתבנו בנושא – כאן.
זקוקים לסיוע בצמצום שיעורי הנטישה של נציגים במוקד? צרו עמנו קשר, בשביל זה אנחנו כאן!